De Held van het Hart

Er is een laag die me verwondert. 

Misschien omdat ik op een andere laag luister —
en aanwezig ben. 

Meer in stilte.
Meer in de diepte. 

En nieuwsgierig...
wat eronder ligt. 

Er is een beweging
die heldendom koppelt
aan zichtbaarheid. 

In de huidige wereld
— en zeker sociale media —
wordt al gauw iets aanbeden.

Op zichtbaar doen,
op beweging,
op verhalen
die makkelijk te volgen zijn. 

Wat aandacht trekt en deelbaar is,
lijkt vanzelf bewondering te krijgen. 

Niet omdat het verkeerd is,
maar omdat het het snelst opvalt.

Ons leven speelt zich af
naar waar we naar toegetrokken worden.

Dat wat makkelijk te consumeren is.

Zonder ons bewust te zijn
van de gevolgen.

Echte helden...

zijn vaak onzichtbaar.

Het zijn de mensen die dragen,
bewaken, herstellen, aanwezig blijven
— zonder publiek, zonder applaus — 

Mensen die levens redden
of kinderen een veilige plek bieden.

Mensen die er dagelijks voor zorgen
dat de maatschappij draaiend blijft,
hoe klein hun bijdrage ook is.

En soms krijgen ze zelfs kritiek
in plaats van erkenning.
Geen likes.
Geen applaus. 

En daar vond ik
de onderliggende pijn.

Doordat we zelf de aandacht verlegd hebben
en weggeven aan dat wat luid is.

Geven soms het systeem de schuld.
Het medium — zoals social media —
dat het veel ruis bevat. 

Maar wij zijn het systeem.

Wij zijn dé wereld. 

Alleen vergeten we soms te luisteren
naar dat wat echt van waarde is. 

Noemen degene
die hun pijn verdoven
soms onze helden. 

En verliezen daarmee
de bewondering en respect
uit het oog voor wie zich
dagelijks met hart en ziel inzet.

In het gewone.
Het "vanzelfsprekende". 

En ook al zie je ze niet
op een scherm voorbijkomen,
ze zijn er. 

Met intentie, aandacht en hart in hun werk. 

Omdat ze verschil willen maken,
ook als het niet gezien
en gewaardeerd wordt. 

Omdat juist zij aanwezig zijn
op een diepere laag. 

Stiller.
Minder massaal. 

Zacht blijven,
zonder te verharden.
Trouw blijven,
binnen een systeem
dat de aandacht heeft verlegd.

Aan dat wat van nature
gevolgd wil worden. 

Misschien ben je geen held
door te leven in vrijheid.

Door vrij te bewegen
in je eigen bestaan.

Maar door aanwezig te zijn.

Iemand die opdaagt
wanneer het ertoe doet.
Afspraken nakomt,
in woord en daad. 

Waarop je kunt vertrouwen.
Niet af en toe,
maar elke dag. 

Want een held zijn
vraagt:
Moed.
Discipline.
Consistentie.
Aanwezigheid. 

Niet in hardheid.
Maar vanuit eerbied. 

Een stabiele draagkracht zijn
in het grotere geheel. 

En juist dat
lijkt nu veelal te ontbreken. 

Durf je het
aan te kijken
voor wat het is?

Waar de held in jou wacht.

Zonder oordeel.
Zonder afwijzing.

Aan de oppervlakte...
aan dat wat zichtbaar is,
of durf je dieper te duiken?

Zonder applaus.
Zonder aandacht.
Zonder afhankelijkheid. 

Want daar begint jouw heldenpad.

En dat...

Hoeft niet groots te zijn.
Niet heroïsch.

Want misschien vraagt het zijn van een held alleen om:
Stabiliteit.
Eerlijkheid.
Belichaming.
Verantwoordelijkheid. 

In jou. 

En daar waar jouw hart en ziel de weg wijzen.

Door met passie te leven
en volgen waarvoor jij hier bent. 

Niet in zichtbaarheid,
maar in aanwezigheid. 

Want juist dat
is voelbaar. 

En daarmee...

eren we niet alleen
de held
in onszelf

maar dragen we ook bij
aan de wereld. 

Liefs,
Yvonne 💛

 

Paarden zijn moedig en loyaal.
Met een groot, stil hart.

Ze bewegen in afstemming.
Zonder moeite.
Zonder ruis.

En dragen
stille kracht in zich.

www.Kleurendroom.nl

16-5-2026